ZTEC til R22 | 5 råd til din første messe

Det er fantastisk at få lov til at stå med sin egen messestand til Danmarks største robotmesse R22. Men hvordan kom vi egentlig fra at være helt nye i branchen til at stå ved en af de største danske begivenheder, der hersker i denne teknisk tunge branche? Det skal vi nok svare på!


Den fedeste robotmesse i Danmark R22

Det koster at få loddet et stykke ’messeland' til rådighed hos R22. Så hvad du tiltænker at bruge kvadratmeterne på kan hurtigt komme op i de 6-cifrede beløb, hvis man regner alle udgifter med til forberedelse, marketing og SoMe og løn.

Man kan jo selvfølgelig lade standen stå med en enkelt medarbejder, men de får nok svært ved at fortælle, hvorfor man skal blive nysgerrig på lige netop deres virksomhed – i sig selv.Nachi MZ04(D). Den gamle version.

Som nye vil vi brage ind på scenen, og det knoklede vi også for at opnå! Derfor fragtede vi i ZTEC jo selvfølgelig vores Nachi MZ04D robot samt et par andre med til messen. Men de kunne jo ikke stå på jorden i sparkehøjde; så vi fik købt, skåret og samlet et helt stativ med plader til vores robotter.

Et stativ i sig selv er ikke så opildnende, som man jo selvfølgelig gerne vil få de potentielle kunder til at blive ved messen. Så derfor skal der jo også tænkes, produceres og printes reklame og marketingsmateriale til messestanden. Papir er åbenbart ikke bare papir. Man kan jo så nøjsomt tage sine produkter med, men et logo, en konkurrence, måske et fedt billede eller syv gør det hele bare lidt federe. 

Marketing måtte finde de kreative kasketter frem

Derfor hyrede vi en grafiker til at få lavet et par roll-ups til vores messestand. Det er også en first for virksomheden, så vi lærte undervejs, at materialet, idéerne og slogans selvfølgelig er noget, vi bringer på bordet. Hvordan, man så får det hele til at se fedt ud, er grafikerens job. Så husk at få en workshop stablet på plads med din grafiker, så den kreative juice, kan presses helt ud.

Nogle af de helt store kanoner på R22-robotmessen havde marketing helt oppe i skyerne og præsteret med hele vægge af billedmateriale, slogans og fede videoer på deres produkter. Farverige vægge i blågrøn neon, der skriger til solen, men som tiltrækker R22-gæsterne som fluer. Det skal være synligt, det skal skabe interesse, og så er det op til sælgerne at konvertere blikfanget til potentielle leads.

SoMe-afdelingen (undertegnede) skal trykke til tasterne

Når man deltager til store events, er det ikke blot en idé, men nærmest et levevilkår, at promovere sin deltagelse til alle følgere på sine sociale platforme. Ikke nok med sine nuværende følgere, men få skabt trafik til sine platforme for nye potentielle kunder, samarbejdspartnere eller leverandører – alt efter hvilken type virksomhed, man selvfølgelig har.

I ZTEC står vi stærkest på LinkedIn, og har ikke udvidet til andre sociale medier før starten af april. 2022. Derfor satte vi store kræfter for at synliggøre vores deltagelse på R22 både før og under messen, hvilket satte stærk vækst i vores brand awareness de tre messedage.

Som bl.a. nævnes af LinkedIn Content Queen, Nanna Sondrup, er historier og opslag om ’nogen’ ofte mere relaterbare end historier om ’noget’. Selvfølgelig er content variation også vigtig, så vi satte dog ikke et GoPro camera på vores CEO Simon Molbech for at køre live-session på vores R22 deltagelse. Vi havde en anden strategi.

  • Konkurrence / Give-aways
  • QR-kode marketing
  • Dagligt opslag

For at digital content skal være effektivt, skal det ’give’ noget til modtageren: En mulighed, nyttig viden, en gevinst. I ZTEC brugte vi LinkedIn til at promovere vores konkurrence for at give et incitament til at besøge vores messestand – selvfølgelig fordi vi ved, at når de kommer inden for 2 meters radius af vores stand, så er vi dygtige til at vise, hvad vi kan og hvilke produkter vi har.

Dertil, Ligesom Nanna Sondrup foreslog, fokuserede vores slutopslag til eventet på den energi og entusiasme vores team viste til R22. Takken til de, der besøgte vores stand, og selvfølgelig vores følgere og kunder, der har gjort hele molevitten til den gode oplevelse det var. Dette opslag fik over 100% flere likes end vores gennemsnitlige opslag.

Men hvordan går man så til sin første messe, som en ny virksomhed, der ikke nødvendigvis er til stede alle steder, eller har kapitalen til køre reklamer på alverdens medier, sider og bygninger? Her har vi brugt Buchs ”5 tips til en succesfuld messe” som pejlemærker for, hvad der skal huskes. 

1. Planlægning, Planlægning, Planlægning

Det skal ikke undervurderes, hvor tidligt man skal ud for at få de gode pladser til messen, men også at al den forberedelse, der skal til, kræver en masse tid. Især også fordi hasteordre på materiale hurtigt kan komme op i den dyre ende.

For ZTEC, og mange andre, begyndte vi allerede i 2021 at sætte os ind i, hvad der skulle til for at gøre os klar til R22. Vi endte dog alligevel med at skulle hastefremstille vores Roll-ups og andet materiale lige inden R22.

DO: Forbered og fremstil dit materiale i god tid. Det kan næsten ikke være tidligt nok. 

2. Lav klare målsætninger

"Hvorfor skal jeg overhovedet stå på denne messe?” skal man meget gerne kunne svare på midt om natten på 5 sekunder. Hvis du ikke kender dine mål, er det vigtigt at du sætter dig ned med hele teamet.

I ZTEC havde vi to sammenhængende mål. Messen skulle skabe awareness om vores produkter, så vi kan skabe et større fundament for vores lead generation. Vi mødte en masse spændende mennesker og virksomheder, som vi haft gode dialoger med. Her er der jo en unik mulighed for at føle, om der kunne være mulighed for nogle projekter. Du skal kunne måle efter eventet, hvor succesfulde dine mål var. For os var det bl.a. antallet af visitkort.

DO: Skriv dine målsætninger ned. Kommunikér dem til dine medarbejdere. 

3. Få styr på jeres udtryk

Apropos at købe et lod ’messeland’ og installere en enkel medarbejder for sig selv på den. Det går ikke. Som Buch påpeger skal der et udtryk, en intention og noget blikfang med til at skabe den awareness, man gerne vil have. Der er kamp om opmærksomheden.

I ZTEC fik vi designet og produceret 2 Roll-ups, klistermærkater med logo og QR-koder til vores platforme, som vores besøgende kunne sætte sig i gang med. Dertil havde vi sat én af vores robotter til at udføre en sjov opgave, der kunne skabe udgangspunkt for dialog, og særdeleshed blikfang sammen med flere stationære robotter.

DO: Diskutér mål og udtryk med marketing- og SoME-teamet

4. Giv den lidt ekstra med konkurrencer og Give-aways

Var der nogen der sagde øl? En gennemprøvet metode til at skabe mere brand awareness er gennem monetære incitamenter. Der findes ikke mange bedre monetære incitamenter end specialøl. I ZTEC fik vi muligheden for at holde en konkurrence om tre æsker specialøl til tre af vores nye følgere, vi fik i løbet af messedagene til R22 (23-25. marts).

Fordelen med konkurrencen, ud over at brande os, var at samle flere følgere på LinkedIn, hvoraf en del kunne være potentielle leads eller på anden vis interessante for ZTEC som virksomhed.

DO: Overvej hvilke værdier I kan tilbyde under messen som ekstra incitament til interaktion.

5. Sørg for at markedsføre jer selv

Det er ikke kun sælgerne og marketing, der kommer op i 7. gear under en messe. SoMe-afdelingen, eller medarbejderen, skal hele tiden holde sig opdateret på, hvad der sker på messen, hvornår og hvordan forskellige opslag skal udsendes på de forskellige medier; og i det hele taget skabe det materiale, der skal anvendes på opslagene.

SoMe-afdelingen bruger meget energi løbende før messen til at promovere tilstedeværelsen. Det skal vides ned til decimallet, hvor interesserede og jeres potentielle kunder, kan finde jer.

Det ligner måske SoMe-medarbejderen tuller rundt, men tankerne og ideerne pibler nærmest ud af dem. Vi erfarede, at det ville være rigtig givende at have SoMe-medarbejder til stede på messen, om end stationeret i hjørnet eller cafeteriet til at tage billed- og videomateriale til brug både under og efter messen. Det må vi huske til næste gang.

DO: Tag SoMe-medarbejderen under armen til messen. Giv dem mulighed for at skabe relevant content live til messen.

Opsummering

For en virksomhed som ZTEC er der masser af drøn på, og vi har en masse stærke projekter kørende. Derfor er endnu vigtigere at huske på at få kommunikeret ordentlig ud til medarbejderne, og få skabt en struktur i god tid til de arrangementer, man gerne vil promovere sig på. Herunder er opsummeret de fem råd, du kan bruge

  1. DO: Forbered og fremstil dit materiale i god tid. Der er ikke noget, der hedder for tidligt. 
  2. DO: Skriv dine målsætninger ned. Kommunikér dem til dine medarbejdere
  3. DO: Diskutér mål og udtryk med marketing- og SoMe teamet.  
  4. DO: Overvej hvilke værdier I kan tilbyde under messen, som ekstra incitament til interaktion.
  5. DO: Tag SoMe-medarbejderen under armen til messen. Giv dem mulighed for at skabe relevant content live til messen.

Vil du vide mere om vores produkter og services?
Tøv endelig ikke med at tage kontakt til os

Kontakt os